Waarom zal ik mijn spanning meten?

  • Om te voorkomen dat je Te-veel spanning creëert.
  • Om te voorkomen dat je OVER-spannen raakt.
  • Om fysieke klachten te voorkomen.

Dat zijn mooie redenen om op een eenvoudige wijze je spanning te meten.
Overal toepasbaar en makkelijk meetbaar.

Je hebt alles bij de hand?  🤪

Spanning meten kan je regelmatig doen. Het kan je helpen om de dag te beginnen of een check voordat je naar school of je werk gaat. Simpel en doeltreffend.

Ik gesprekken met jongere of volwassenen vind ik het fijn om soms eerst eens te gaan peilen hoe het me diegene haar of zijn spanning zit. 

Dus komt het post-elastiek te voorschijn en vraag ik aan diegene om de duimen op te steken (is op zich al heel positief 👍) en het elastiek om beide duimen te houden.


Dan de vraag: houd het elastiek zo ver uit elkaar zoals het NU met jouw spanning is gesteld.

Je eerste impuls is de beste reactie en hou deze even vast. 

Wat zie je aan het elastiek?

  • Staat deze strak?
  • Hangt deze losjes?
  • Zit er nog rek in?

Houd het elastiek zo op deze huidige stand vast. Dus diegene heeft de duimen met het elastiek zover uit elkaar zoals de spanning nu word ervaren. (Elastiek kan dus slap, een beetje gestrekt of misschien wel strak staan tussen de twee duimen)

Is er iets wat je fysiek opmerkt?

Terwijl je dit zo vast hebt voel je dan iets fysieks? Bij een slap hangend elastiek is er logischerwijs geen spanning en zal dat fysiek niet anders zijn.
Staat dit elastiek wel strak en je zou dit 5 minuten zo vast houden ga je dat wel degelijk fysiek merken.

Jij bent jouw eigen graadmeter!

Misschien functioneer jij prima met wat extra spanning. Wie weet hou je dit zonder teveel bijverschijnselen (fysiek) makkelijk 5 minuten vol en voelt dat dan (nog) prettig.
Het gaat natuurlijk niet om het te kunnen volhouden, wat op zich wel een leuke uitdaging is om eens te doen,
maar hoe ga ik met mijn eigen spanning om.
Jij bent de enige die dat bij zichzelf kan nagaan, je bent je eigen graadmeter.

Antwoorden hierop kun je alleen zelf geven.

Nu jij!

Jij hebt nog een extra hulpmiddel om bij de start te gebruiken dat is spanningsmeter-kaart.

  1. spanningsmeter-kaart ophangen
  2. elastiek om beide duimen
  3. even jezelf afvragen: hoe zit het met mijn spanning NU?
  4. strek je duimen naar links en rechts
  5. stop op het moment dat je voelt waar je spanning is.
  6. check op spanningsmeter-kaart waar je spanning momenteel zit

Van hieruit heb je nu informatie waar je wat aan kunt gaan doen!

Dat gaan we in de volgend les behandelen.

Tip: Ter ONT-spanning schiet het elastiek na de oefening lekker door de ruimte.

Op naar de volgende?
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Pen
>
Success message!
Warning message!
Error message!