Wat een vak als pedagogische medewerker in de kinderopvang, echt waar!Pracht beroepWat een pracht beroep, wat
Prachtige toepasbare
oefeningen
Jij kunt daar alvast een stap in zetten
Voor jou als pedagogische medewerker
of leidinggevende uit de kinderopvang!
Ik nodig je uit om Positief aan de slag te gaan!
Volg je eigen spoor!
Feedback gEVEN
Pittig, maar vol passie.
Hoe geef je feedback?
1. Richt je op veranderbaar gedrag
2. Benoem het gedrag van de ander
3. Beschrijf specifiek het gedrag
4. Spreek je uit vanuit de ik-vorm
5. Geef aan wat het gedrag met jou doet
6. Neem en geef tijd aan de ander
FEEDBACK ONTVANGEN
Persoonlijk en aandachtig.
Hoe ontvang je feedback?
1. Luister oprecht naar de ander
2. Maak oogcontact
3. Vat samen of je het hebt begrepen
4. Vermijd emotionele reactie
5. Vraag om verduidelijking
6. Dankbaar zijn voor de feedback
COMPLIMENTEREN MAG OOK!
INTRINSIEKE motivatie
Pure passie.
Wat betekent dat voor de kinderopvang?
Intrinsieke motivatie is de drang om iets te doen omdat je het zelf leuk, interessant, of waardevol vindt, en niet omdat je er een beloning voor krijgt of omdat iemand anders het van je verwacht. Het komt van binnenuit en is gericht op persoonlijke voldoening.
Kenmerken van Intrinsieke Motivatie:
Passie en interesse: Je doet het omdat je het echt leuk vindt.
Persoonlijke voldoening: Je haalt plezier en trots uit de activiteit zelf.
Eigen doelen: Je bent gedreven door je eigen doelen en waarden.
Waarom is Intrinsieke Motivatie Belangrijk?
Langdurige betrokkenheid
Mensen blijven langer gemotiveerd en betrokken
bij activiteiten die intrinsiek gemotiveerd zijn.
Hogere kwaliteit van werk
Intrinsiek gemotiveerde mensen leveren vaak beter werk
omdat ze echt betrokken zijn bij wat ze doen.
Zelfontwikkeling
Het bevordert persoonlijke groei en zelfontplooiing omdat je
jezelf uitdaagt en ontwikkelt zonder externe druk.
Positief welzijn
Mensen ervaren meer voldoening en geluk wanneer ze zich bezighouden
met activiteiten die intrinsiek gemotiveerd zijn.
Samenvatting
Intrinsieke motivatie draait om de interne drijfveren die ons aansporen om iets te doen puur uit interesse, plezier, of persoonlijke voldoening. Het is krachtig omdat het mensen aanspoort om hun passies te volgen en zichzelf te ontwikkelen, zonder afhankelijk te zijn van externe beloningen of druk.
Zijn jullie al nieuwsgierig naar meer?
Houd je persoonlijke groei als pedagogisch medewerker,
clustercoördinator, en clustermanager bij met de nieuwste tips en tools,
speciaal gericht op de kinderopvang en verrijkt met humor en speelsheid.
Schrijf je in voor meer mogelijkheden uit de EHBP-Koffer!
Door me in te schrijven ga ik akkoord met de privacy statement.
Afmelden kan altijd, wanneer ik dat wil. Nu nieuwsgierig naar wat komen gaat.
Schrijf je in voor méér E.H.B.P. tools & tips
én ontvang de GRATIS BRAKKEL-Gids!
'In 5 minuten van onrust naar rust in het hoofd!'
Door me in te schrijven ga ik akkoord. met de privacy statement. Afmelden kan altijd, wanneer ik dat wil. Nu nieuwsgierig naar wat komen zal.
Ontdek méér ervaringen, inzichten weerspiegelingen in Spiegel-Blog
Briljante meiden binnen de BSO, vol met ideeën!
Vaak en naar tevredenheidIk ben vaak in de gelegenheid om een BSO te bezoeken als pedagogische
‘De kinderen weten niet beter dat we dat zo doen’
'Juf, Meester'Wanneer ik als pedagogische coach de BSO bezoek valt het me op dat de kinderen
Ik sta zo vaak ‘aan’, waar is de ‘uit’ knop?
Een kreet die ik geregeld hoor.‘Aanstaan', wekt de suggestie dat er een knop zou zijn die
Er is eens een Rode Neus.
Er is eens een Rode Neus.Niet zomaar een Rode Neus.Nee, een avontuurlijke Rode Neus.Een Rode Neus
Waarom ik je schrijf.(Kind In Mij!-1)
Episode 1: Lieve Bartje, Ik heb besloten je vaker te gaan schrijven, niet omdat ik al
Aanrader?
Absoluut! Een vriendelijke coach die op een verfrissende manier te werk gaat. Bart houd je op een positieve en prettige manier een spiegel voor en helpt je bij het groeien als persoon.
Leerkracht (gr.7/8)
Plezier en leuke dingen
Ik heb weer plezier gekregen in mijn werk. Ik heb weer met de kinderen een mooie band op weten te bouwen en weer op een goede manier naar mijn eigen lesgeven kunnen kijken. Het plezier wat ik wilde hebben dat heb ik nu, want ik doe die leuke dingen nu.
Leerkracht (gr.7/8)