‘Ik Heb Er Nu Één Gevonden!‘

Mijn favoriete leerkracht

IK HEB ER NU ÉÉN!

Ik zat op de IVO-Mavo, een school voor Individueel Voorgezet Onderwijs. Een school naar mijn hart er was zoveel ruimte om mezelf te ontwikkelen op allerlei gebieden. Het heeft me tot op vandaag geholpen te relativeren en regelmatig de humor er van in te blijven zien.

Dat komt onder andere door de sfeer die de leerkrachten met elkaar daar hadden neergezet.

Gelijkgestemden.
Ik heb het ervaren als gelijkgestemde, 'we' gingen er met elkaar voor om te zorgen dat je een leuke tijd had en dat je ook nog je diploma daarbij haalde. Dat laatste leek soms wel onderschikt. Voorop stond plezier en al doende leren.


Favoriete leerkracht.
Ik had ook meerdere favoriete leerkrachten, ze hadden allemaal zo hun specialiteiten. Één leerkracht sprong er wel uit.
Diegene die geschiedenisles en Nederlandse les gaf.

Stel je nu voor, we waren bezig met een opdracht aan het schrijven. De leerkracht liep wat rond controleerde af en toe of het goed ging bij je.

Een vriend van mij die naast me zat, zat even met zijn hand onder zijn hoofd en staarde wat voor zich uit.

De hamvraag.
De leerkracht ziet zijn houding en vraagt aan hem:
'Wat ben je aan het doen, Hans?'

Hans geeft als antwoord:'Ik ben aan het nadenken'.


Toen hij dat antwoord had gegeven, vroeg de leerkracht nogmaals of hij het goed gehoord had en toen barsten de bom.

'Uit zijn plaat'.
De leerkracht ging volledig uit zijn plaat er volgde een uitbundige actie.

Hij gooide de deur open van zijn lokaal  schreeuwde luid en duidelijk door de gang voor de meeste lokalen hoorbaar:

'IK HEB ER NU ÉÉN, IK HEB ER NU ÉÉN GEVONDEN'
er zit er één in mijn klas.

Deuren gingen open.
Er gingen niet gelijk alle deuren open, maar deze leerkracht liet het er niet bij zitten en ging eerst naar het ene lokaal rechts van ons, gooide daar de deur open en nam de leerkracht wiskunde mee uit zijn lokaal. Die zijn les werd acuut gestopt en hij volgde zijn collega.

'Onze' leerkracht nam zijn collega mee naar ons lokaal, de leerkracht in linker lokaal was op alle tumult afgekomen en gedrieën stonden ze nu bij Hans.

Die net als wij allen in de klas geen idee hadden wat hier gebeurde.

Het wonder geschiedde.
'Onze' leerkracht vroeg aan Hans of hij nog een keer wilde herhalen wat hij net had gezegd.

'Ik was aan het nadenken'.

De leerkracht vervolgde, is het niet fantastisch dat we eindelijk een leerling hebben gevonden die aan het nadenken is.

Een uniek gebeurtenis en de collega's konden dat beamen.

Zo'n situatie blijft je bij en Hans kon het goed hebben, en zag er ook zeker de humor van in. Ja, je had er bij moeten zijn.

Wat heb jij mogen meemaken wat je is bijgebleven?


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Wie weet interesseert je dit ook:

>
Success message!
Warning message!
Error message!